rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)
rumah sendiri merupakan idaman setiap orang
Apabila memiliki rumah, bayaran bulanan yang dibuat adalah seperti memasukkan wang ke dalam akaun simpanan. Setiap kali gadai janji tersebut dibayar, peratusan tertentu akan pergi ke arah menambahkan nilai harta bersih anda. Ini seperti memiliki wang di bank kerana ada boleh mengeluarkannya pada kemudian hari sekiranya perlu.


Berbeza dengan menyewa,. Kadar sewa boleh meningkat dari tahun ke tahun, tetapi jika membeli, jumlah prinsipal pada gadai janji anda akan berkurangan bagi setiap pembayaran yang anda buat. Tambahan lagi, apabila pasaran perumahan meningkat, nilai rumah anda juga meningkat selagi berada di lokasi yang baik.


Walaupun membeli sebuah rumah adalah sesuatu yang hebat tetapi ia bukannya untuk semua orang.

Membeli rumah memakan masa, melibatkan kos yang tinggi dan mungkin membebankan :
  1. Memiliki rumah memerlukan pelaburan masa.
  2. Pengubahsuaian rumah yang kecil tetapi yang dilakukan beberapa kali memakan belanja yang besar.
  3. Jika anda dapati tidak senang hati dengan kejiranan, anda mungkin rasa 'terperangkap'.
  4. Apabila anda memiliki rumah, apa-apa pun boleh berlaku yang mengakibatkan penurunan nilai rumah. Contohnya, banjir atau jalan raya yang sibuk.
Apabila anda menyewa, anda bebas bergerak. Walaubagaimanapun, jika anda memiliki rumah anda sendiri, anda akan menikmati kebebasan kewangan.


This entry was posted on 5/27/2011 06:41:00 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: